Startuok geriau

  • 0

Šiek tiek apie startą

Kai prieš startą visi plaukioja pirmyn - atgal, ar pabando parungtyniauti tarpusavyje, tai greičių skirtumas nebūna labai didelis. Tačiau tik davus startą jau po 10 ar 15 sekundžių pirmaujantys būna nuplaukę dvigubai daugiau, nei kiti. Dėl ko taip nutinka? Nes jie turi švarų vėją ir startavo starto metu, o ne 5 ar 10 sekundžių vėliau ir kirto liniją tinkamoje vietoje. Taip po starto "iššovusius" plaukimo lyderius būna labai sunku aplenkti. Dėl to reikia daugiau dėmesio skirti startui. Panagrinėkime kelias pagrindines klaidas, kurias daro dauguma:

  • "Saugus" startas;
  • Nežinojimas kur yra starto linija;
  • Nežinojimas kada tiksliai bus startas;
  • Neteisingai pasirinkta starto vieta;
  • Starto metu starto linija kertama ne didžiausiu greičiu;


Štai pagrindiniai blogo starto atributai. Atrodo sudėtinga, neaišku kaip viską prisiminti, nesinori maišytis, bijau, seku iš paskos ir startuoju kai visi būna jau nutolę. Iš tokio plaukimo nieko gero nebus. Atplauksi blogiau nei gali.

Taigi, kaip aplenkti draugą, kuris plaukia kaip tu, ar net truputi geriau? Startuok laiku ir veitoje! Štai keli patarimai, kaip pasiekti norimo rezultato.

"Saugus startas"

    • burlenčių startas - sekimas

"Saugus" startas"- seku paskui priekyje plaukiantį ir kartoju jo veiksmus. Tai bene viena dažniausiai pasitaikančių klaidų. Vadovaukis savo galva ir savo laiko, bei vietos nusistatymais ir jų laikykis. Dažnas saugaus starto mėgėjas startuoja prie katerio ir laukia kol jam prieš akis pakels, ar nuleis vėliavą kuri reiškia startą. Tuo metus jis jau yra pavėlavęs kelias sekundes. Arba jei sekate priekyje savęs plaukiantį ir nedrįstate startuoti, nors jau būtų laikas, nes priekinis, dar nestartavo. Oi blogai, nes startuosite abu pavėlavę, bet nukentėsi tu, kadangi tas priekinis iššoks greičiau, o tave pradės dengti iš galo startavę, kurių tu nematai. Jei nustatei laikrodį tiksliai ir žinai, kad jis nemeluoja, tai skaičiuok garsiai paskutines penkias sekundes, kad nereikėtų žiūrėti į laikrodį, ir startuok starto metu. Jei esi ne prie katerio, rizikuok startuoti viena sekunde anksčiau ir "Saugų" startą paversk "Šaunančiu" startu. Pamatysi, kad falstartuoti ne taip jau ir lengva. Aš kalbu, apie vieną sekundę, o ne apie dešimt...

    • burlenčių startas - sekimas

________________________________________________________________________________________________

Nežinojimas kur yra starto linija

    • burlenčių startas - tranzitas

Jei startuoti ne prie katerio, tada yra labai sunku žinoti kur yra starto linija. Apie startuojančių nutolimą nuo starto linijos ties linijos centru yra kalbama visuose "startuok geriau" patarimuose. Nieko naujo nepasakysiu ir aš. Tiesiog atsistoji už teisėjo katerio esančios vėlevėlės ir per ją žiūri į kitą linijos galą, bei įsidėmi kokį nors daiktą ant kranto, kuris yra starto linijos tęsinys.

    • burlenčių startas - tranzitas

Dabar tu žinai, kad kol tas daiktas yra žemiau starto plūduro, tol tu neesi kirtęs starto linijos. Toks daiktas gali būti namas, bokštas, medis. Kadangi labai sunku atsisukus atgal nuspręsti ar tu jau kirtai liniją ar ne, tai tranzito nuėmimas išsprendžia šią problemą. Tokiu būdu gali užtikrintai ruoštis starto linijos kirtimui visu greičiu, nes net ir būdamas ne prie katerio žinosi kur ji yra.

    • burlenčių startas - tranzitas

Ne vieną kartą esu patyręs, jog starto linijos viduryje būdavau vienas taip aukštai, kad galvodavau jog esu kirtęs starto liniją, dar prieš startą. Tačiau tranzitinio elemento dėka galėdavau startuoti niekeno netrukdomas ir švariu vėju.

    • burlenčių startas - tranzitas

________________________________________________________________________________________________

Nežinojimas kada tiksliai bus startas

    • optimum time

Tai labai lengvai padeda išspręsti starto laikrodis. Jei startuoji be laikrodžio, tai neišnaudoji planavimo galimybės startuoti anksčiau už kitus, nes turėsi arba laukti kol teisėjas paskelbs startą ir tik po to atlikti veiksmus, tokius kaip - pradėti kilti į vėją, greitėti, pumpuotis ir dengti kitus. Labiausiai tikėtina, kad visą tai padarys kiti, o tu liksi šėšėlyje. Formulės starto procedūra prasideda likus 5 minutėms iki starto pakeliant klasės vėliavą. Po minutės, tai yra likus 4 minutėms iškeliama vėliava kuri nusako kokia taisyklė galioja starto metu (jei iškeliama geltona vėliava su juodu apskritimu, tai falstartavęs gali apiplaukti starto linijos kurį nors galą ir tęsti plaukimą. Jei iškeliama juoda vėliava, tai tie kas falstartuos, bus diskvalifikuoti šiame plaukime). Po keturių minučių, tai yra likus vienai minutei iki starto nuleidžiama starto procedūros vėliava ir lieka tik klasės vėliava. Po penkių minučių - nuleidžiama klasės vėliava, kas reiškia galima startuoti. Ką mes turime žinodami jog bus tokia starto procedūra? O gi labai daug. Net tris momentus, kada galime susiderinti savo laiktrodį su teisėjų laikrodžiu - kai iki starto lieka 5; 4; ir 1 minutė. Prieš skelbiant starto procedūrą, teisėjai dažnai perspėja visus aplink juos esančius, kad tuoj bus pradėda starto procedūra - padūduoja, pašaukia ar kitaip atkreipia dėmesį. Dėl to nevarinėk kažkur prie meldų, o laikykis netoli katerio ir galėsi tiksliai paleisti savo laikrodį jau nuo 5 minučių. Po minutės pasitikslink ar tikrai tavo laikrodis buvo paleistas teisingai? Jei pavėlavai paleisti laikmatį, kai teisėjai skelbė 5minučių atskaitą, tai starto laikrodis turi sinchronizavimo funkciją, kurios dėka spustelėjus mygtuką laikas pradedamas skaičiuoti nuo artimiausios minutės žemyn. Ir likus minutei iki starto, yra dar viena proga sutikrinti ar laikrodis rodo tiksliai, kaip teisėjų. Kodėl taip akcentuoju laiko sutikslinimą? O gi todėl, kad pasitikėtumėte savo laikrodžiu ir nelauktumėte teisėjo singalo, skelbiančio apie starto pradžią! Tai labai svarbu. Jūsų ir teisėjo laikrodžiai rodo vienodą laiką. Jūs žinote kur yra starto linija. Tai kodėl vistiek, daugelis iš jūsų, laukiate teisėjo signalo...? Užsikimšk ausis likus 30 sekundžių iki starto, nes vieni gali raginti, kiti keiksnoti, treti švilpti, bet tai neturi tavęs išmušti iš tavo pasirinktos starto taktikos. Tik tu, starto linija, tikslus starto laikas. Jei likus 5 sekundėm iki starto pradėsi tyliau, ar garsiau skaičiuoti penkios, keturios, tys, dvi, viena, 'op' ir 'op' metu tavo nusiimtas tranzito objektas suslygins su starto linijos plūduru startuosi idealiai ir pamatysi, jog aplinkui ne tiek ir daug trukdančių, o priekyje nieko nėra. Tiksliai sustartavus nors kartą - atsiperka investicija į gerą starto laikrodį, o kada jau esi priekyje - viskas priklausys nuo investicijos į vairą.

________________________________________________________________________________________________

Neteisingai pasirinkta starto vieta

    • burlenčių startas - tranzitas

Tai labai svarbus momentas. Kur startuoti? Yra trys vietos kur gali startuoti - prie katerio, prie tolimojo ženklo, per vidurį. Vieta priklauso nuo starto linijos orientacijos viršutinio ženklo ir vėjo atžvilgiu. Atsistok apytiksliai per starto vidurį ir paleisk burę pavėjui. Lentą pastatyk 90 laipsnių kampu burei. Pažiūrėk ar lenta stovi išilgai starto linijai ar ne? Dažniausiai bus ne. Taip pat pažiūrėk kur yra viršutinis ženklas? Ar tiesiai virš starto linijos vidurio, ar ne? Įvertinęs visus šiuos kriterijus, gali planuoti starto vietą. Dažniausiai teisėjai išmeta starto liniją, kad būtų patogiau startuoti dešiniu halzu.

Tačiau nedidelis vėjo pasikeitimas gali labai stipriai pakoreguoti tokią situaciją. Jei nusprendai startuoti dešiniu halzu ir vėjas yra beveik statmenai starto linijai, tai gali saugiai startuoti vos ne pagal visą starto linijos ilgį. Tai labai gerai dalyviams, nes atsiranda daugiau vietos ir nebūna didelių susigrūdimų. Tada vadovaujiesi prieš tai keliuose punktuose aprašytais laiko ir vietos nustatymo metodais ir startuoti bet kur...  (dar reiktų įvertinti kur yra viršutinis ženklas, bet apie tai kitą kartą).

    • burlenčių startas - starto vieta

Jei vėjas pasisuko taip, kad teisėjų kateris tapo ženkliai aukščiau vėjo atžvilgiu, tai automatiškai startuoti prie katerio tampa naudingiau, nes starto metu, startavusieji prie katerio bus arčiau viršutinio ženklo. Numatomas susigrūdimas. Tokiu būdu yra trys pasirinkimai. Arba laukti prie katerio neglisuojant ir užsiėmus vietą, bei pradėti pumpuotis likus 10 sekundžių iki starto (turi turėti gerus išglisavimo įgūdžius). Atlėkti su greičiu 10 sekundžių iki starto ir bandyti susirasti plyšį tarp stovinčių ir bandančių išglisuoti ir iššauti per tą plyšį. Taip dažnai daro Preisas LAT 23 ir Mantas LTU 13. Trečias variantas, užsiprogramuoti 5 sekundžių vėlavimą. Starto metu prie katerio esantys turės išglisuoti, jie neleis niekam pralysti per jų viršų ir užimti pačią aukščiausią starto linijos poziciją. Tačiau po poros sekundžių ten jau bus tuščia - užėmę vietą bus truputi žemiau, nes pumpuosis, o tie, kurie atlėkė anksčiau, taip pat bus žemiau, bet jau sustartavę. Tau liks laisvas tarpas prie katerio, kur galėsi dideliu greičiu kirsti liniją ir nebijoti, jog kas nors uždengs iš viršaus. O ką daryti, jei matai, jog tolimasis ženklas yra aukščiau vėju, nei teisėjų kateris?

    • burlenčių startas - tranzitas

Oooo, tada kairiu startuoti naudingiau. Va čia tai įdomu. Įdomiausia tai, kad galima startuoti ir dešiniu, bet dėl pozicijos prie tolimojo ženklo reikės gerokai pakovoti. Dar prieš startą pasimatuok laiką, kiek tau trunka išglisuoti ir lengvu glisu nulėkti iki tolimojo žeklo? Pridėk 5 sekundes. Žinodamas šį laiką lauk kol liks tiek iki starto ir pradėk plaukti. Gali būti, jog kas nors kitas jau bus pradėjęs judėti iki tavo pasirinkto tolimojo ženklo pirmas. Žiūrėk ar jis ne per anksti pajudėjo. Jei jis pajudėjo per anksti, tai sek jam iš paskos su 20-30 metrų atsarga ir tyliai juokis, nes prie ženklo jis turės stabdyti, o tu galėsi pagreitėjęs startuoti laiku ir jį aplenkti. Jei jis pajudėjo tik keliomis sekundėmis anksčiau, tada pralošei tu, nes liksi už jo, o startuoti dešiniu, kai kairiu labiau apsimoka, patogiausia pirmam. Jei taip nutiko, tada laikyk mažesnį atstumą iki varžovo ir stenkis kuo tiksliau kirsti starto liniją ir gal net uždengti mažiau ryžtingą varžovą. Nepamiršk, kad gali būti didelė dauguma startuojančiu kairiu. Jie neturi pirmumo teisės, nesvarbu kaip garsiai jie rėkia. Nepraleisk jų priekyje savęs, nes tai reikš jų pergalę prieš tave starto metu (venk susidūrimo ir protestuok).

    • burlenčių startas - starto vieta

Dėl to turi startuoti tiksliai ir uždaryti tarpą tarp savęs ir tolimojo ženklo, arba priekyje esančio varžovo. Tokiu būdu jūs padarote sieną, kurios karieji negali pramušti ir turi leistis žemyn vėju ieškodami plyšio. Kuo ilgiau jie jo neras, tuo labiau bus nusodinti ir pablogintos jų starto pozicijos.  Sustartavęs dešiniu, kai kairiu labiau apsimoka, neužsižaisk kovodamas su varžovais. Dešiniu reikės plaukti trumpiau, dėl to dairykis kada reikia suktis ir plaukti link pirmo ženklo.

    • burlenčių startas - starto vieta

Tie kas pasirinko startuoti prie katerio, kai naudingiau startuoti kairiu halzu, bus nemaloniai nustebinti ir liks stebėti, kaip kairiu startavę pralėks virš jų 100 ar 200m aukščiau vėju. Ir tai iškarto po starto.

________________________________________________________________________________________________

Starto metu starto linija kertama ne didžiausiu greičiu



" Visų taisyklių apibendrinimas ir sudėjimas į vieną vietą. Negali kirsti starto linijos visu greičiu, jei nežinai kur ji yra, nežinai kada tiksliai bus startas. Gali pasirinkti tinkamą vietą ir tinkamą startavimo kryptį, bet tave aplenks tie, kas tiksliai žinos starto laiką ir liniją. Likus 5 sekundėm iki starto abi kojos turi būti kojaklipėse, atsikabini nuo trapecijos, kad turėtum daugiau veiksmų laisvės ir šauni pumpuodamas, net jei vėjo glisui užtenka. Pumpuoti reikai dėl to, kad kuo greičiau ir aštriau paplauktum po starto ir taip įtvirtintum savo gerą starto poziciją. Arba, jei tave pradeda dengti, gali pabėgti iš vėjo šėšėlio.

Viskas taip paprasta, kaip ir atrodo!

Gero vėjo

Gediminas

LTU 76

    • burlenčių startas

Nuotraukoje 2012 metų New Vision varžybų startas Nidoje. Viską galite išbandyti jau šį savaitgalį (06 22-24) šiose varžybose.

________________________________________________________________________________________________

blog comments powered by Disqus